Spara eller slosa

Laste en intressant sak pa natet.. med tanke pa snala manniskor. Nagot som man ju stoter pa allt som oftast. Vissa finns ju i ens omedelbara narhet tyvarr. Det som stor mig allra mest ar manniskor som sitter pa bra jobb, mycket pengar och ar snala mot manniskor som de vet inte har mycket pengar. Det kanns sa himla onodigt att vara san. Vad far man ut av det? Ett exempel ar att mitt kara ex fragar mig om jag kan ge honom lite pengar for han har inga.. ja fraga garna en ensamstaende mamma, med deltidsjobb, 2 sma barn som vander pa varenda slant. Sa ar det ju dessutom sa att han ska ge mig pengar egentligen ja ni vet for barnen och sa..

Sen har vi en kategori manniskor som ar helt klart underbara.. som tex 4 stycken som tog ut mig pa middag i lordags, tog hand om mig och betalade hit och dit och gjorde det med ett leende. De gjorde det for att de visste att jag inte har rad att kopa massa drinkar, ata pa restaurang eller ta en dyr taxi hem. Snacka om givmilda manniskor.. vissa hade inte ens traffat mig innan. Det ar sadana manniskor som forstar att "bollen ar rund" och att what goes around comes around..

"En kvinna tycker att hennes man ar snal for han vill inte kopa nya mobler/klader vad ska hon gora? Psykologen kategoriserar i sitt svar mannen som en snål människa och ifrågasätter om kvinnan över huvud taget bör ha ett förhållande med honom. Snåla människor är tydligen inte bara snåla med pengar, utan med känslor och upplevelser också. Givmilda människor å andra sidan, de bara ger och ger och tänker att det säkert ordnar sig imorgon också."


Kommentarer
Postat av: Malin

Sa sant sa sant.. fint sagt.

2008-12-01 @ 13:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback